ระบบเผยแพร่ผลงานทางวิชาการ

หัวข้อ (THAI): การวิเคราะห์พฤติกรรมและปัจจัยที่ส่งผลต่อการใช้จ่ายผ่านเงินดิจิทัลเพื่อการท่องเที่ยว ของนักท่องเที่ยวชาวไทยในจังหวัดเชียงใหม่
หัวข้อ (ENG): An Analysis of Behavior and Factors Affecting the Expenditure Through Digital Money for Tourism of Thai Tourists in Chiang Mai
ผู้แต่ง : พิมพ์ลภัทร วัฒนสิมานนท์
ประเภท : Articles
Issue Date: 03-Oct-2019
บทคัดย่อ (THAI): การวิจัยครั้งนี้จัดทำขึ้นเพื่อศึกษาพฤติกรรมและปัจจัยการใช้เงินดิจิทัลของนักท่องเที่ยวไทยที่มาท่องเที่ยวในจังหวัดเชียงใหม่ เครื่องมือในการเก็บข้อมูลคือแบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างนักท่องเที่ยวชาวไทยจำนวน 400 ชุด โดยการเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบบังเอิญ การวิเคราะห์ข้อมูลเกี่ยวกับพฤติกรรมการใช้เงินดิจิทัล โดยการวิเคราะห์เชิงพรรณนา สำหรับค่าสถิติที่ใช้ได้แก่ ค่าความถี่ และค่าร้อยละ และค่าเฉลี่ย การวิเคราะห์ข้อมูลเกี่ยวกับปัจจัยที่ส่งผลต่อการใช้เงินดิจิทัล จะนำเครื่องมือทางสถิติศาสตร์และเศรษฐมิติมาประยุกต์ใช้วิเคราะห์ระดับอิทธิพลของแต่ละปัจจัยโดยใช้คะแนนเฉลี่ยเลขคณิต ประมาณผลกระทบของปัจจัยทั้ง 9 ข้อ ที่มีต่อการใช้เงินดิจิทัล โดยใช้แบบจำลองสมการถดถอยแบบช่วง จากผลการศึกษา พบว่านักท่องเที่ยวชาวไทยที่มาท่องเที่ยวในจังหวัดเชียงใหม่ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุอยู่ในช่วง 31- 40 ปี มีสถานภาพสมรส มีระดับการศึกษาปริญญาตรีขึ้นไปมากที่สุด ส่วนใหญ่ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนอยู่ที่ 15,000 – 25,000 บาท โดยมีพฤติกรรมการใช้เงินดิจิทัล ของนักท่องเที่ยวชาวไทยในจังหวัดเชียงใหม่พบว่าวัตถุประสงค์ที่ให้ความสำคัญมากที่สุด คือการใช้จองโรงแรมและที่พัก ส่วนประเภทของการใช้เงินดิจิทัล พบว่านักท่องเที่ยวเลือกใช้ Internet Banking มากที่สุด สำหรับระดับความคิดเห็นของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่มีต่อปัจจัยที่ส่งผลต่อการใช้จ่ายผ่านเงินดิจิทัลเพื่อการท่องเที่ยว พบว่าปัจจัยที่ส่งผลต่อการใช้จ่ายผ่านเงินดิจิทัลที่นักท่องเที่ยวชาวไทยในจังหวัดเชียงใหม่ คือ อาชีพข้าราชการ/รัฐวิสาหกิจ อาชีพพนักงานเอกชน อาชีพธุรกิจส่วนตัว รายได้เฉลี่ยต่อเดือน การใช้จองตั๋วเครื่องบิน การใช้จ่ายค่าพาหนะเดินทาง การใช้ Internet banking ความถี่ในการใช้จ่ายผ่านเงินดิจิทัล และระยะเวลาในการท่องเที่ยว
Abstract: The objectives of this research were to study an analysis of behavior and factors affecting the expenditure through digital money for tourism of Thai tourists in Chiang Mai. The instrument for data collection from the sample of Thai tourists included 400 questionnaire sets, and accidental sampling was used to obtain the samples. Descriptive analysis was applied to examine the behavior related to digital money usage among Thai tourists in Chiang Mai, and the statistics used in the research were frequency, percentage, mean, and Standard deviation. Statistical and the econometric tools were implemented in order to analyze the factors affecting the expenditure through digital money for tourism of Thai tourists in Chiang Mai. The influence of each particular element was analyzed by arithmetic means, and the model of interval regression equation was used to analyze all nine factors that influenced the usage of digital money. The findings revealed that most Thai tourists in Chiang Mai are female, aged between 31- 40 years, married, graduated with a bachelor’s degree, work as employees in private companies and have a monthly income between 15,000 – 25,000 baht. With regard to the of behavior the expenditure through digital money for tourism of Thai tourists in Chiang Mai, it was found that the key objective for its use was for hotel and accommodation reservations. Based on the levels of Thai tourists’ opinions on the factors affecting the expenditure through digital money used for tourism, it was found that internet banking was the type of digital money that is used the most. The findings from the studied model of the interval regression equation indicated that the key factors affecting the expenditure through digital money for tourism of Thai tourists in Chiang Mai included occupations as government/state enterprise officers, employees of private companies, or business entrepreneurs; followed by monthly income, flight booking, vehicle expenditure, internet banking, the frequency of digital money usage, and travel duration คำสำคัญ : เงินดิจิทัล (Digital Money) QR CODE Internet Banking E-Wallet ค่าใช้จ่ายนักท่องเที่ยว
บทความ :