ระบบเผยแพร่ผลงานทางวิชาการ

หัวข้อ (THAI): ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บัตรเครดิตธนาคารกรุงไทยของประชาชน ในเขตอำเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่
หัวข้อ (ENG): Factors Affecting the Decision to Use Credit Card of Krung Thai Bank of the Population in Chiang Dao District Chiang Mai Province
ผู้แต่ง : สกาวเดือน ยอดศรี
ประเภท : Articles
Issue Date: 17-Sep-2019
บทคัดย่อ (THAI): การศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บัตรเครดิตธนาคารกรุงไทยของประชาชนในเขต อำเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่ และเพื่อศึกษาพฤติกรรมการใช้บัตรเครดิต ของผู้ถือบัตรเครดิตธนาคารกรุงไทยของประชาชนในเขต อำเภอเชียงดาว โดยใช้แบบสอบถามกลุ่มตัวอย่างจำนวน 400 ราย แล้วนำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์ผลโดยใช้แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลด้วย ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ผลการศึกษาข้อมูลทั่วไปของกลุ่มตัวอย่างผู้ใช้งานบัตรเครดิตในเขตอำเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่พบว่า ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุอยู่ในช่วง 20-29 ปี อายุเฉลี่ย 32 ปี สถานภาพโสด ระดับการศึกษาปริญญาตรี ประกอบอาชีพเป็นข้าราชการหรือพนักงานของรัฐ และมีรายได้เฉลี่ยอยู่ในช่วง 15,001-30,000 บาท ผลการศึกษาพฤติกรรมการใช้บัตรเครดิต พบว่ากลุ่มตัวอย่างผู้ใช้งานบัตรเครดิตในเขตอำเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่ ส่วนใหญ่ถือครองบัตรเครดิตธนาคารกรุงไทย รองลงมาถือครองของธนาคารไทยพาณิชย์ และธนาคารกสิกรไทย ตามลำดับ มีการถือครองบัตรเครดิตต่อคนเฉลี่ย 3 ใบ กลุ่มตัวอย่างเลือกใช้บัตรเครดิตแทนการชำระเงินประเภทอื่นๆ โดนส่วนใหญ่ให้เหตุผลว่า เพราะฟรีค่าธรรมเนียมแรกเข้า ค่ารายปี และสามารถใช้เบิกเงินสดล่วงหน้าได้ รองลงมาคือ การอนุมัติใช้งานบัตรมีความรวดเร็ว รวมถึงมีแอปพลิเคชันช่วยตรวจสอบค่าใช้จ่าย และขนาดของบัตรเครดิตมีความกะทัดรัด สวยงาม และมีหลายประเภทให้เลือกใช้งาน ตามลำดับ ประเภทบัตรเครดิตที่ใช้งานบ่อยที่สุดคือ บัตรวีซ่า การใช้จ่ายผ่านบัตรเครดิต 1-3 ครั้งในรอบ 1 เดือน วัตถุประสงค์ในการใช้จ่ายเพื่อชำระค่าสินค้าและบริการที่ห้างสรรพสินค้าหรือร้านค้าทั่วไป รองลงมาคือ เพื่อการใช้จ่ายในการเดินทาง เช่น ค่าน้ำมันรถ ค่าตั๋วเครื่องบิน และค่าที่พัก และเพื่อชำระค่าสาธารณูปโภค ตามลำดับ มีค่าใช้จ่ายเฉลี่ยต่อเดือน 5,001-10,000 บาท และชำระเป็นจำนวนขั้นต่ำ ผลการศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการเลือกใช้บัตรเครดิตกรุงไทย ของกลุ่มตัวอย่างผู้ใช้งานบัตรเครดิตในเขตอำเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่พบว่า ปัจจัยด้านความปลอดภัยในการใช้งานมีผลระดับมากที่สุด รองลงมาคือปัจจัยด้านกระบวนการมีผลระดับมากที่สุด และปัจจัยด้านการรับรู้ถึงการใช้งานง่ายมีผลระดับมากที่สุด ส่วนผลการศึกษาปัจจัยด้านการใช้เทคโนโลยีที่มีผลต่อพฤติกรรมการใช้บัตรเครดิต ของกลุ่มตัวอย่างผู้ใช้งานบัตรเครดิตในเขตอำเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่ มีผลระดับมากที่สุด ผล 2 การศึกษาด้านปัจจัยที่มีผลต่อการไม่เลือกใช้บัตรเครดิตของธนาคารกรุงไทยของกลุ่มตัวอย่างผู้ใช้งานบัตรเครดิตในเขตอำเภอเชียงดาว จังหวัดเชียงใหม่พบว่า การให้บริการและการอธิบายผลิตภัณฑ์บัตรเครดิตของพนักงานธนาคารอื่นๆดีกว่า ขั้นตอนการสมัครและการอนุมัติของธนาคารอื่นง่ายกว่า และ บัตรเครดิตของธนาคารอื่นมีโปรโมชั่น สิทธิประโยชน์ร่วมรายการกับร้านค้าอื่นมากกว่า
Abstract: The objective of the study was to investigate the factors affecting usage of the Krung Thai Bank credit card in Chiang Dao District of Chiang Mai Province and to study consumer behavior towards the use of credit cards in that area by using a sample group of 400 people. Tools used for data collection was a qquestionnaires which analyzed by frequency distribution, percentage, mean.The results of general information of the sample group indicated that most of the respondents were female individuals, aged between 20 and 29 years, with an average of 32 years. Most worked as civil servants or state enterprise officers holding a bachelor's degree and having an average monthly income of from 15,001 to 30,000 baht.The study results on consumer behavior towards the use of the credit cards in Chiang Dao District area also showed that most of the people held Krung Thai Bank credit card, followed by Siam Commercial Bank’s and Kasikorn Bank’s, respectively, with an average of 3 credit cards per person. The sample group used credit cards rather than other forms of payment. The reason given was due to the waived entrance and annual fees, its instant approval, and that the cards can be used for cash advance. In addition, the credit cards are exquisite, easy to carry, and have a variety of features. Visa was the most used type of credit card. Most of the users made payment with a credit card once to three times per month. The main purpose was to pay for goods and services in shopping malls or general stores. Alternatively, it was used for travel expenses such as petrol, airfares, accommodation and utility bills, respectively. The average monthly spending per credit card was from 5,001 to 10,000 baht. The most preferred type of credit card reimbursement was the monthly minimum payment. 3 Moreover, the study revealed the results of marketing mix factors affecting consumer decision towards the use of Krung Thai Bank credit cards in the targeted area that security aspect played the most important role, followed by the process factor and convenience of access and application, while technology factors that affected the use of credit card played a significant role as well.The results of the study on factors influencing the respondents not to use the Krung Thai Bank credit cards found that personnel from other banks provided better quality of services and better explanation about their credit card products. Furthermore, the application and approval procedures for credit card of other banks were easier, and they offered wider range of promotions and privileges. Keywords: Decision, Credit Card
บทความ :