ระบบเผยแพร่ผลงานทางวิชาการ

หัวข้อ (THAI): พฤติกรรมการใช้บริการ การรับรู้และการตอบสนองต่อระบบการเงินอิเล็กทรอนิกส์ของผู้บริโภคในแต่ละรุ่นในจังหวัดเชียงใหม่
หัวข้อ (ENG): Consumer Behavior, Perception and Response to the Electronic Financial System of Different Generations in Chiang Mai Province
ผู้แต่ง : เกศราภรณ์ ใจข้อ
ประเภท : Articles
Issue Date: 07-Jan-2020
บทคัดย่อ (THAI): การศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมและปัจจัยที่มีผลต่อการใช้บริการ รวมไปถึงการรับรู้ ข้อมูลระบบการเงินอิเล็กทรอนิกส์ของผู้บริโภคในแต่ละรุ่นในจังหวัดเชียงใหม่ โดยใช้การวิจัยเชิงสำรวจ จากกลุ่มตัวอย่างประชาชนที่อาศัยอยู่ในจังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 400 ราย จำแนกประชาชนออกเป็น 3 กลุ่มได้แก่ เบบี้บูมเมอร์ เจเนอเรชันเอกซ์ และเจเนอเรชันวาย เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถาม และใช้การวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนา และสถิติเชิงอนุมาน ผลการศึกษาพบว่า รุ่นเบบี้บูมเมอร์มีการชำระสินค้าอุปโภค สินค้าบริโภค ค่าน้ำประปาและเติมเงินโทรศัพท์ผ่านเงินสด ค่าไฟฟ้าผ่านระบบอินเตอร์เน็ต มีการรับรู้ข้อมูลจากแหล่งโทรทัศน์เพราะมีการเข้าถึงได้ง่ายและสะดวกสบาย ให้ความสำคัญกับปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์และด้านการจัดจำหน่ายมากที่สุด เจเนอเรชันเอกซ์มีการชำระสินค้าอุปโภค สินค้าบริโภค ค่าน้ำประปาผ่านเงินสด ค่าไฟฟ้าผ่านระบบอินเตอร์เน็ต เติมเงินโทรศัพท์ผ่านแอปพลิเคชั่น มีการรับรู้ข้อมูลจากสาขาธนาคารเพราะเข้าถึงได้ง่ายและสะดวกสบาย ให้ความสำคัญกับปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านการจัดจำหน่าย และด้านกระบวนการมากที่สุด ส่วน เจเนอเรชันวายมีการชำระสินค้าอุปโภคผ่านบัตรเครดิต ชำระสินค้าบริโภคผ่านบัตรATM บัตรเดบิต ค่าน้ำประปาผ่านเงินสด ซื้อสินค้าออนไลน์ ขายกองทุนรวม เติมเงินโทรศัพท์ผ่านแอปพลิเคชั่น มีการรับรู้ข้อมูลจากเว็บไซต์เพราะเข้าถึงได้ง่ายและสะดวกสบาย ให้ความสำคัญกับปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านการจัดจำหน่าย ด้านกระบวนการและด้านลักษณะกายภาพมากที่สุด การเปรียบเทียบค่าเฉลี่ยระหว่างกลุ่มตัวอย่าง พบว่า เจเนอเรชันของผู้บริโภคที่ต่างกันจะมีผลต่อการถือเงินสด ความถี่ในการชำระสินค้าบริโภค ค่าน้ำประปา ซื้อสินค้าออนไลน์ ซื้อกองทุนรวม เติมเงินโทรศัพท์ เติมเงินe-Wallet ชำระประกันภัย และแหล่งรับรู้ข้อมูล คำสำคัญ : เงินอิเล็กทรอนิกส์ เจเนอเรชัน เทคโนโลยี อินเทอร์เน็ต บัตรอิเล็กทรอนิกส์
Abstract: This study aimed to evaluate service usage behavior and electronic financial system information perception among different generation consumers in Chiang Mai province. Also, factors effect to electronic financial system service usage in each generation consumers living in Chiang Mai province were studied. A survey research was used to examine the samples of 400 people living in Chiang Mai province exclude foreigner. 3 type of generations: 1)Baby boomer s 2)Generation X 3)Generation Y were studied. The questionnaire was used as data collected tool and data was analyzed by descriptive statistic analysis and inferential statistics analysis. Study results showed that baby boomer, consumer goods, water bill and mobile top up were paid by cash. Electric bill was paid via internet. Electronic money system information were perceived by television since it’s easy to access and convenient. They are most interested in product factor and distribution factor. Generation x, consumer goods and water bill were paid by cash. Electric bill was paid via internet. Mobile top up was made via application. Information perception was perceived by bank branch since it’s easy to access and convenient. They are most interested in product, price, distribution and process factors. While generation y, water bill was paid by cash. Online goods, mutual fund and mobile top up were made via application. Information perception was perceived by Internet since it’s easy to access and convenient. They are most interested in product, price, distribution, process and physical factors. Comparison of average among people sample in difference generations in Chiangmai province showed that consumers in different generation effects to their cash on hand, frequency of consumer goods payment, water bill payment, online goods purchasing, mutual fund purchasing, mobile top up payment, frequency of e- wallet top up, insurance payment, consumer goods value payment, electric bill, water bill, online goods purchasing, mutual fund purchasing, mobile top up, life insurance and insurance payment and electronic money information perception source. Keywords: Electronic money, Generation, Technology, Internet, Electronic card
บทความ :