ระบบเผยแพร่ผลงานทางวิชาการ

หัวข้อ (THAI): การวิเคราะห์รูปแบบ และผลประโยชน์จากดิจิตอลแบงก์กิ้งของระบบธนาคารพาณิชย์
หัวข้อ (ENG): Pattern and Benefit Analysis from Digital Banking of Commercial Bank System
ผู้แต่ง : กาญจนารัตน์ กันจะขัติ
ประเภท : Articles
Issue Date: 28-Dec-2018
บทคัดย่อ (THAI): การศึกษานี้เป็นการวิเคราะห์รูปแบบและผลประโยชน์จากดิจิตอลแบงก์กิ้งของระบบธนาคารพาณิชย์ มีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจรูปแบบธุรกรรมที่ธนาคารพาณิชย์ให้บริการผ่านดิจิตอลแบงก์กิ้ง และเพื่อศึกษาผลประโยชน์ที่ธนาคารและผู้ใช้บริการได้รับจากดิจิตอลแบงก์กิ้ง การสำรวจรูปแบบธุรกรรมผ่านดิจิตอลแบงก์กิ้งของธนาคารพาณิชย์ที่จดทะเบียนในประเทศไทยทั้ง 14 แห่ง พบว่าธนาคารส่วนใหญ่มีการให้บริการในธุรกรรมหลักที่สำคัญเหมือนกันในทั้ง 2 ช่องทาง ประกอบด้วย การโอนเงินภายในธนาคาร การโอนเงินระหว่างธนาคาร การชำระเงิน/เติมเงิน และการตรวจสอบยอดเงินคงเหลือในบัญชี นอกจากนี้ ธนาคารต่างๆ ก็มีบริการอื่น เพิ่มเติมที่แตกต่างกันไป เพื่อตอบสนองความต้องการกลุ่มลูกค้าของตนเอง และการศึกษาผลประโยชน์ที่ธนาคารได้รับ พบว่าประหยัดค่าใช้จ่ายเกี่ยวกับอาคาร สถานที่ และอุปกรณ์, ค่าใช้จ่ายเกี่ยวกับพนักงาน, ค่าใช้จ่ายในการจัดการเงินสด คิดเป็นมูลค่าประมาณ 166,763 ล้านบาทต่อปี และเมื่อคาดการณ์ไปจนถึง 10 ปีข้างหน้าจะประหยัดค่าใช้จ่ายรวม 1,862,524 ล้านบาท ส่วนการศึกษาผลประโยชน์ของผู้ใช้บริการ พบว่าประหยัดค่าใช้จ่ายในการเดินทาง, ต้นทุนค่าเสียโอกาสด้านเวลา, ประหยัดค่าธรรมเนียม รวมแล้วคิดเป็นมูลค่า 5,154 บาทต่อคนต่อปี และเมื่อรวมผู้ใช้บริการทั้งระบบจะประหยัดค่าใช้จ่าย 163,044 ล้านบาทต่อปี ในระยะเวลา 10 ปี จะประหยัดค่าใช้จ่ายรวม 1,949,794 ล้านบาท คำสำคัญ: ดิจิตอลแบงก์กิ้ง ธนาคารพาณิชย์ ผลประโยชน์
Abstract: The purpose of this independent research was to analyze the advantages of digital banking solution for commercial banks. The aims of this research were to observe transactions from that were offered through digital banking channels and to further study the benefits of utilizing digital banking channels from both perspectives, banks and end-users. The main topic for this research is as below. Firstly, to observe digital transaction services that were offered for 14 registered commercial bank institutions in Thailand. The result of the observation determined that most institutions offered similar main services through both channels, the services including bank transfers, interbank transfer, payment /money refill and check the balance in the account. Additionally, there are more exclusive services from each institution. Secondly, to study benefits that the institutions receive such as the reduction of costs and expenses for building, equipment, personals and cash management process fee. The overall costs and expenses reduction is approximately 166,763 million baht per year and 10 years forecasting determined that the total costs and expenses reduction is approximately 1,862,524 million baht. Lastly, to study the benefits for end-users by utilizing group survey. The study determined that after utilizing full digitalized services, each end-user could save up to 5,153.96 baht per person per year. Saving for the total number of users utilizing full digital transactions is 163,044 million baht per year and approximately 1,949,794 million baht in 10 years. Keywords: Digital Banking, Commercial Bank, Benefit
บทความ :