ระบบเผยแพร่ผลงานทางวิชาการ

หัวข้อ (THAI): ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจลงทุนในกองทุนรวมของลูกค้าธนาคารกรุงไทย อำเภอพาน จังหวัดเชียงราย
หัวข้อ (ENG): Factor Affecting the Investment Decision Making on Mutual Funds of Krung Thai bank Customers in Phan District, Chiangrai Province
ผู้แต่ง : ภรณ์ทิพย์ สักลอ
ประเภท : Articles
Issue Date: 17-Apr-2018
บทคัดย่อ (THAI): การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อหน่วยลงทุนกองทุนรวมและพฤติกรรมการลงทุนในกองทุนรวมของลูกค้าธนาคารกรุงไทย สาขาอำเภอพาน จังหวัดเชียงราย โดยการเก็บข้อมูลด้วยการใช้แบบสอบถามกับผู้มาใช้บริการของธนาคารกรุงไทย อำเภอพาน จังหวัดเชียงราย จำนวน 400 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และไคสแควร์ ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 26 – 35 ปี มีสถานภาพสมรส การศึกษาระดับปริญญาตรี อาชีพรับราชการ และพนักงานของรัฐ มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 20,000 – 40,000 บาท และไม่มีประสบการณ์การลงทุน นอกจากนี้กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ต้องการลงทุนกองทุนรวมเพื่อเป็นการออมเงิน สำหรับผลการศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อหน่วยลงทุนกองทุนรวม พบว่า ปัจจัยด้านกระบวนการ มีความสำคัญมากที่สุด รองลงมาคือ ปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่ายและปัจจัยด้านลักษณะทางกายภาพ ตามลำดับ ผลการศึกษาพฤติกรรมการตัดสินใจเลือกซื้อหน่วยลงทุนกองทุนรวมของกลุ่มตัวอย่างที่มีประสบการณ์ในการลงทุนในกองทุนรวม พบว่า ความถี่ในการซื้อหน่วยลงทุนกองทุนรวมปีละ 1 ครั้ง มูลค่าเงินลงทุนโดยประมาณ อยู่ระหว่าง 1,000 - 75,000 บาท สัดส่วนเงินลงทุนอยู่ระหว่างร้อยละ 10 - 30 และน้อยกว่าร้อยละ 10 ระยะเวลาที่ไม่จำเป็นต้องใช้เงินน้อยกว่า 1 ปี และมีการซื้อขายหน่วยลงทุนกองทุนรวมผ่านช่องทางเคาเตอร์ธนาคารกรุงไทย จะเลือกซื้อหน่วยลงทุนกองทุนรวมในช่องเดือนมกราคม – มีนาคม กลุ่มตัวอย่างที่มีประสบการณ์ในการลงทุนในกองทุนรวมมีความคิดเห็นว่าการลงทุนในกองทุนรวมมีความมั่นคงมากกว่าการลงทุนในรูปแบบอื่น ให้ระดับความสำคัญมากที่สุด และสาเหตุที่กลุ่มตัวอย่างยังไม่ตัดสินใจเลือกลงทุนในกองทุนรวมคือไม่มีความรู้ความเข้าใจมากพอที่จะลงทุนในกองทุนรวม คำสำคัญ : กองทุนรวม, การลงทุน, ธนาคารกรุงไทย, ผลตอบแทน, การตัดสินใจ
Abstract: This study aimed to study factors affecting customers’ decisions on buying mutual fund units and their investment behaviors on mutual funds of Krung Thai Bank, Phan branch, Chiang Rai province. Questionnaires were used as tools to collect data from 400 customers at Krung Thai Bank, Phan branch, Chiang Rai province. The data were analyzed by using average, percentage, standard deviation and Chi-Square Test. The results showed that the customers from the sample group at Krung Thai Bank, Phan branch, Chiang Rai province, were mostly female aged between 26 – 35 years old with married status whom graduated from Bachelor degrees and work as government officials and public officers. Their average monthly income ranged between 20,000 - 40,000 baht and they had no investment experiences. The purpose of investing in the mutual funds was for money saving. When analyzing on Marketing Mix Factors affecting decision making behaviors on buying mutual fund units of customers from the sample group they focused on the Process Factor the most, followed by Channel of Distribution Factors and Physical Factor. The analysis of the customers from the sample group whom have investment experiences in mutual funds indicated that the frequency of the purchase of mutual fund units was one time per year with the approximate investment value between 1,000 - 75,000 baht, investment fraction between 10-30% and less than 10%, the period of not needing to spend money was less than 1 year, the mutual fund units were traded via Krung Thai Bank counter and January to March was the period that the customers mainly chose to buy the mutual fund units. The sample group considered investment on mutual funds was more stable than investment in other forms. The main reason that made some customers from the sample groups not decide to invest on the mutual funds was they do not have sufficient knowledge and understanding to invest in mutual funds. Keywords: Mutual Funds ,Investment ,Krung Thai bank , return of an investment, Decision
บทความ :