ระบบเผยแพร่ผลงานทางวิชาการ

หัวข้อ (THAI): พฤติกรรมและปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อบ้านจัดสรรประเภทบ้านเดี่ยว ในอำเภอสันทราย จังหวัดเชียงใหม่
หัวข้อ (ENG): Behavior and Factors Affecting on Buying Decision Housing Estate in Sansai District, Chiang Mai Province
ผู้แต่ง : พงศ์ศิริ แก้วถาวร
ประเภท : Articles
Issue Date: 29-Mar-2019
บทคัดย่อ (THAI): การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมของผู้บริโภค และศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจในการเลือกซื้อบ้านจัดสรร ในอำเภอสันทราย จังหวัดเชียงใหม่ ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างประชาชนที่ซื้อบ้านในโครงการบ้านจัดสรร ในเขตพื้นที่อำเภอสันทราย จังหวัดเชียงใหม่ จำนวนทั้งสิ้น 450 ราย วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนา ประกอบด้วย ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และการทดสอบไคสแควร์ (Chi-Square Test) ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มตัวอย่างที่ซื้อบ้านในโครงการบ้านจัดสรรเกรดAA เกรดA และโครงการทั่วไป ส่วนใหญ่มีสัดส่วนเพศชาย และหญิงเท่ากัน มีสถานภาพโสด จบการศึกษาระดับปริญญาตรี นอกจากนี้พบว่ากลุ่มตัวอย่างที่ซื้อบ้านในโครงการบ้านจัดสรรเกรด AA เกรด A ส่วนใหญ่มีอายุ 30 – 40 ปี และมีรายได้มากกว่า 60,000 บาท ขณะที่กลุ่มตัวอย่างที่ซื้อบ้านในโครงการบ้านจัดสรรทั่วไป ส่วนใหญ่มีอายุต่ำกว่า 30 ปี และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนอยู่ที่ 20,001-40,000 บาท ในด้านข้อมูลอื่นๆ พบว่า กลุ่มตัวอย่างที่ซื้อบ้านในโครงการบ้านจัดสรรเกรด A และโครงการทั่วไป ส่วนใหญ่ประกอบอาชีพพนักงาน/ลูกจ้างเอกชน มีสมาชิกในครอบครัวจำนวน 1-3 คน ขณะที่กลุ่มตัวอย่างที่ซื้อบ้านในโครงการบ้านจัดสรรเกรด AA ส่วนใหญ่ประกอบอาชีพธุรกิจส่วนตัว และมีสมาชิกในครอบครัวจำนวน 4-6 คน ผลการศึกษาพฤติกรรมในการตัดสินใจซื้อบ้านจัดสรรพบว่า กลุ่มตัวอย่างที่ซื้อบ้านในโครงการบ้านจัดสรรเกรด AA เกรด A และโครงการทั่วไปส่วนใหญ่ มีวัตถุประสงค์หลักที่ซื้อบ้านเพื่ออยู่อาศัยเองและครอบครัว อาศัยอยู่ไม่เกิน 5 ปี บุคคลที่มีอิทธิต่อการตัดสินใจซื้อบ้านคือ ตนเอง นอกจากนี้พบว่ากลุ่มตัวอย่างที่ซื้อบ้านในโครงการบ้านจัดสรรเกรด A และโครงการทั่วไป ใช้ระยะเวลาการตัดสินใจซื้อบ้าน ประมาณ 1-6 เดือน ราคาบ้านอยู่ 2,000,001 - 4,000,000 บาท มีพื้นที่ใช้สอย 61 - 120 ตารางวา มีการการจ่ายค่าธรรมเนียมการโอนบ้านคนละครึ่งกับโครงการ ผ่อนชำระค่าบ้านกับธนาคารมากกว่า 25 ปี ได้ศึกษาข้อมูลจากอินเทอร์เน็ตเพื่อใช้ประกอบการตัดสินใจซื้อบ้าน เหตุผลสำคัญที่ใช้ตัดสินใจคือทำเลที่ตั้งเหมาะสม และการเดินทางโดยรอบสะดวก โดยอายุแรกเริ่มของผู้ซื้อไม่เกิน 30 ปี ขณะเดียวกันกลุ่มตัวอย่างที่ซื้อบ้านในโครงการบ้านจัดสรรเกรด AA ใช้ระยะเวลาการตัดสินใจซื้อบ้านจัดสรร น้อยกว่า 1 เดือน ราคาบ้านอยู่ 4,000,001 - 6,000,000 บาท มีพื้นที่ใช้สอย 121 – 180 ตารางวา มีการ จ่ายค่าธรรมเนียมการโอนบ้านโดยคนขาย ซื้อบ้านด้วยเงินสด ได้ศึกษาข้อมูลจากงานมหกรรม/โต๊ะประชาสัมพันธ์ของโครงการ เพื่อใช้ประกอบการตัดสินใจซื้อบ้าน เหตุผลสำคัญที่ใช้ตัดสินใจคือ ชื่อเสียงของโครงการโดยอายุแรกเริ่มของผู้ซื้อ 31 - 40 ปี ผลการศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจในการเลือกซื้อบ้านจัดสรร พบว่า ในภาพรวมปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อบ้านของกลุ่มตัวอย่างที่ซื้อบ้านในโครงการบ้านจัดสรรเกรด AA เกรด A และทั่วไป อยู่ในระดับมากที่สุด โดยปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อบ้านจัดสรร โครงการ AA และ A มากที่สุดคือ คือ ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ และสำหรับปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อบ้านจัดสรรโครงการทั่วไปมากที่สุดคือ ปัจจัยด้านสถานที่ทำเลที่ตั้ง การวิเคราะห์หาความสัมพันธ์ระหว่างข้อมูลทั่วไปของกลุ่มตัวอย่างกับการตัดสินใจเลือกซื้อบ้านจัดสรรแต่ละโครงการ พบว่า กลุ่มตัวอย่างที่ซื้อบ้านในโครงการบ้านจัดสรรทั้งเกรด AA เกรด A และโครงการทั่วไป ที่มีอายุ สถานภาพ ระดับการศึกษา อาชีพ จำนวนสมาชิกในครอบครัว และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนต่างกัน มีการตัดสินใจเลือกซื้อบ้านจัดสรรแต่ละประเภทต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 คำสำคัญ: บ้านจัดสรร
Abstract: This study aims to study consumer behavior and study factors that influence the decision to buy housing estate in San Sai District, Chiang Mai Province, using a questionnaire as a tool to collect data from the samples of people who bought houses in housing projects in the area of San Sai District, Chiang Mai Province, a total of 450 persons. The data was analyzed by using descriptive statistics including frequency, percentage, mean and Chi-Square Test. The results showed that he samples who bought houses in AA-grade housing projects and general projects mostly included males and females in the same proportion, had a single status and graduated with a bachelor's degree. In addition, most of the samples who bought houses in the AA-grade and A-grade housing projects were aged 30 - 40 years and had more than 60,000 baht of monthly income, while most of the samples who bought houses in the general projects were aged under 30 years and had an average monthly income at 20,001-40,000 baht. In other information, it was found that the samples who bought houses in the A-grade housing projects and general projects mostly were employees of private companies and had 1-3 members in the family, while the samples who bought 3 houses in the AA-grade housing projects owned a private business and had 4-6 members in the family. The study results on the behavior in decision to buy housing estates revealed that the samples who bought houses in AA-grade and A-grade housing projects and general projects mostly had the main objective in buying the houses as for living of their own and family and living not more than 5 years. And the person who had an influence on the decision to buy a house is themselves. In addition, the samples who bought houses in the A-grade housing projects and general projects took time to make a decision to buy a house for about 1-6 months. The house prices were between 2,000,001 and 4,000,000 baht, with a living area of 61 - 120 square wah. The house transfer fee was shared between the buyers and the projects half each. The house price was paid by installments to the banks for more than 25 years. They studied information from the internet to support making the decision to buy a house. The main reasons to decide are appropriate location and convenient access. The initial ages of the buyers are not more than 30 years. Meanwhile, the samples who bought the house in the AA-grade housing projects used took to buy a house less than 1 month. The house prices were between 4,000,001 and 6,000,000 baht with a living area of 121 - 180 square wah. Payment of house transfer fee was made by the sellers. They bought a house with cash, studied information from the exhibitions/ public relations booths of the projects to support making the decision to buy a house. The main reason to decide is reputation of the projects. The initial ages of the buyers are 31 - 40 years. The study results on the marketing mix factors influencing the decision to buy housing estate revealed that overall, the marketing mix factors influenced the decision to buy a house of the samples who bought houses in AA-grade, A-grade and general housing projects at the highest level. The factor that influenced the decision to buy a house in the AA and A projects most is the product factor. And the factor that influenced the decision to buy a house in the general project most is location factor. The analysis of correlation between general data of the samples and the decision to buy housing projects for each project showed that the samples who bought houses in AA-grade, A-grade and general housing projects with different ages, statuses, education levels, occupations, number of family members and the average monthly incomes had different decisions to buy housing estate in each type with statistical significance level of 0.01. Keywords: Land subdivision
บทความ :