ระบบเผยแพร่ผลงานทางวิชาการ

หัวข้อ (THAI): พฤติกรรมและปัจจัยที่มีผลต่อการเข้าร่วมงานลานนาเอ็กซ์โป 2560 ของผู้ประกอบการกลุ่มจังหวัดภาคเหนือตอนบน
หัวข้อ (ENG): Behavior and Factors Affecting Participation in Lanna Expo 2017 of Entrepreneurs in Upper Northern Provinces
ผู้แต่ง : ปทุม กาวิละ
ประเภท : Articles
Issue Date: 15-Jan-2018
บทคัดย่อ (THAI): บทคัดย่อ การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยและพฤติกรรมที่มีผลต่อการตัดสินใจเข้าร่วมงานลานนาเอ็กซ์โป 2560 ของผู้ประกอบการกลุ่มจังหวัดภาคเหนือตอนบน 1 ทำการเก็บข้อมูลแบบสุ่มบังเอิญ โดยใช้แบบสอบถามผู้ประกอบการที่เข้าร่วมงานแสดงและจำหน่ายสินค้าในงานลานนาเอ็กซ์โป 2560 ระหว่างวันที่ 23 มิถุนายน – 2 กรกฎาคม 2560 ณ ศูนย์ประชุมและแสดงสินค้านานาชาติ เฉลิมพระเกียรติ 7 รอบ พระชนมพรรษา จังหวัดเชียงใหม่ ในพื้นที่โซน Exhibition Hall 1 – 3 จำนวน 300 คน และทำการจำแนกกลุ่มตัวอย่าง เป็น 3 กลุ่ม คือ กลุ่มผู้ประกอบการสินค้าหัตถกรรมและสินค้า OTOP จำนวน 108 คน ผู้ประกอบการด้านท่องเที่ยว จำนวน 107 คน และผู้ประกอบการสินค้าเกษตรปลอดภัยและเกษตรแปรรูป จำนวน 85 คน วิเคราะห์โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และการจัดลำดับแบบ Likert Scale ข้อมูลทั่วไปของผู้ประกอบการกลุ่มตัวอย่าง พบว่า ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง จบการศึกษาระดับปริญญาตรี รูปแบบขององค์กรธุรกิจเป็นบุคคลธรรมดา มีลูกจ้างในธุรกิจ จำนวน 1 - 9 คน และสถานประกอบการตั้งอยู่ที่จังหวัดเชียงใหม่ โดยมีข้อมูลทั่วไปที่แตกต่างกันของแต่ละกลุ่ม คือ ผู้ประกอบการสินค้าหัตถกรรมและสินค้า OTOP ส่วนใหญ่มีอายุตั้งแต่ 51 ปี สถานภาพสมรส และดำเนินธุรกิจเป็นระยะเวลามากกว่า 12 ปีขึ้นไป ส่วนผู้ประกอบการด้านท่องเที่ยว ส่วนใหญ่มีอายุระหว่าง 21-30 ปี มีสถานภาพโสด และดำเนินธุรกิจเป็นระยะเวลามากกว่า 3-6 ปี สำหรับผู้ประกอบการสินค้าเกษตรปลอดภัยและเกษตรแปรรูป ส่วนใหญ่มีอายุระหว่าง 31 - 40 ปี มีสถานภาพโสด และดำเนินธุรกิจเป็นระยะเวลามากกว่า 12 ปีขึ้นไป ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเข้าร่วมงานลานนาเอ็กซ์โป 2560 ของผู้ประกอบการ พบว่า กลุ่มตัวอย่างทั้ง 3 กลุ่ม ให้ความสำคัญกับปัจจัยด้านลักษณะสิ่งแวดล้อมทางกายภาพ เป็นอันดับแรก รองลงมา คือ ด้านกระบวนการ และด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ตามลำดับ ผู้ประกอบการส่วนใหญ่ มีวัตถุประสงค์ในการเข้าร่วมงานลานนาเอ็กซ์โป 2560 คือ เพิ่มช่องทางและโอกาสในการขาย มีความถี่ในการเข้าร่วมงานลานนาเอ็กซ์โป จำนวน 2 ครั้ง มีค่าใช้จ่ายในการเข้าร่วมงานลานนาเอ็กซ์โป 2560 ต่ำกว่า 5,000 บาท ทราบข้อมูลข่าวสารการจัดงานลานนาเอ็กซ์โป 2560 จากเพื่อน/คนรู้จัก บุคคลที่มีผลต่อการตัดสินใจเข้าร่วมงานลานนาเอ็กซ์โป 2560 คือ ลูกค้าผู้บริโภค ส่วนใหญ่มียอดขายเฉลี่ยต่อวัน ต่ำกว่า 5,000 บาท และส่วนใหญ่มียอดสั่งซื้อที่เกิดขึ้น ต่ำกว่า 50,000 บาท คำสำคัญ : ผู้ประกอบการกลุ่มจังหวัดภาคเหนือตอนบน 1 พฤติกรรม งานลานนาเอ็กซ์โป ศูนย์ประชุมและแสดงสินค้านานาชาติ ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเข้าร่วมงาน
Abstract: ABSTRACT This study aims to study factors influencing the decision of entrepreneurs in the upper Northern region 1 to attend Lanna Expo 2017 and study their attending behavior in Lanna Expo 2017, so as to serves as a guideline in developing upcoming Lanna Expo in the following year. Data were collected from entrepreneurs who participated in the exhibition and Sale of products at Lanna Expo 2017, during 23 June - 2 July 2017 at the Chiang Mai International Exhibition and Convention Center, Chiang Mai province. The data were gathered from exhibition hall zone 1 – 3, which consists of 300 people. The sample were divided as follows: 108 entrepreneurs who engaged on handicraft and OTOP products, 107 tour entrepreneurs, and 85 entrepreneurs who engaged on safe agricultural and processed agricultural products. The data were analyzed using descriptive statistics and it consists of frequency, percentage, mean, and Likert Scale. The results of the study found that most of the respondents were female, with bachelor degree holder. Business for is an individual organization, they have 1 - 9 employees in their business and their factories are located in Chiang Mai. General information were different for each group such as most of the entrepreneurs who engaged on handicraft and OTOP products are aged 51, they are married and have been operating their business for more than 12 years. Most tour entrepreneurs are between aged 21 and 30 years, they are single and have been operating their business for more than 3 - 6 years. In terms of entrepreneurs who engaged on safe agricultural and processed agricultural products, most of them are between aged 31 - 40 years, they are single and have been operating their business for more than 12 years. The result of factors influencing the decision of entrepreneurs in attending Lanna Expo 2017 shows that, much important were attached to factor related to physical environment, followed by process and selling channels. Most of the entrepreneurs aim at increasing their selling opportunity at Lanna Expo 2017. There have frequently participate twice at the expo, their cost of attending 2017 Expo was less than 5,000 Baht. They received upcoming information about the 2017 expo from friends and people related to them. Customers’ serves as an individual who influence entrepreneur’s decision on joining the 2017 expo. The average sales of most entrepreneur per day is less than 5,000 baht and most of them had a pre-order less than 50,000 baht. Key word: entrepreneurs in the upper Northern region 1, behavior, Lanna Expo, International Exhibition and Convention Center, The result of factors influencing the decision
บทความ :