ระบบเผยแพร่ผลงานทางวิชาการ

หัวข้อ (THAI): พฤติกรรมของลูกค้าในการเลือกใช้บริการ KTB Netbank ธนาคารกรุงไทยใน เขตอำเภอเมือง จังหวัดเชียงราย
หัวข้อ (ENG): Customers’ Behavior Towards the Use of KTB Netbank Krung Thai Bank Public Company Limited in Mueang District, Chiang Rai Province
ผู้แต่ง : ศรัญญา ปัญจบุรี
ประเภท : Articles
Issue Date: 17-Oct-2016
บทคัดย่อ (THAI): การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยและพฤติกรรมในการเลือกใช้บริการ KTB Netbank ของลูกค้าธนาคารกรุงไทย จำกัด (มหาชน) ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดเชียงราย โดยทำการสอบถามกลุ่มตัวอย่างที่ใช้บริการสาขาทั่วไป จำนวน 275 คนกับกลุ่มตัวอย่างที่ใช้บริการสาขาในห้างสรรพสินค้า จำนวน 175 คน รวมทั้งสิ้น 400 ราย การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนา และการให้น้ำหนักความสำคัญของปัจจัยโดยใช้ลิเคิทสเกล ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มตัวอย่างที่ใช้บริการสาขาทั่วไปส่วนใหญ่เป็นเพศหญิงสมรสแล้ว มีอายุเฉลี่ย 33 ปี จบการศึกษาในระดับปริญญาตรี มีอาชีพข้าราชการและพนักงานรัฐวิสาหกิจ รายได้เฉลี่ยต่อเดือน คือ 10,000 – 20,000 บาท ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการ KTB Netbank อยู่ในระดับมาก โดยปัจจัยที่มีผลเป็นลำดับหนึ่ง ได้แก่ ภาพพจน์ที่ดีและความน่าเชื่อถือของธนาคารกรุงไทย ลำดับสอง ได้แก่ ด้านการจัดจำหน่าย คือ ความสามารถในการทำรายการได้ตลอด 24 ชั่วโมงและทุกสถานที่ที่มีระบบอินเตอร์เน็ต กลุ่มตัวอย่างใช้บริการ KTB Netbank เฉลี่ยคนละ 2 ปี ช่วงเวลาที่นิยมใช้คือ ช่วงเวลา 12:01 น. – 18:00 น. จำนวนครั้งที่ใช้เฉลี่ยคนละ 10 ครั้ง/เดือน ส่วนใหญ่ใช้บริการทางด้านการตรวจสอบยอดคงเหลือในบัญชี และการโอนเงินระหว่างบัญชีกรุงไทยภายในเขตโอนเงินระหว่างบัญชีกรุงไทยข้ามเขตและโอนเงินไปยังบัญชีต่างธนาคาร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้บริการสาขาในห้างสรรพสินค้าส่วนใหญ่เป็นเพศหญิงสมรสแล้ว อายุเฉลี่ย 33 ปี จบการศึกษาในระดับปริญญาตรี มีอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน รายได้เฉลี่ยต่อเดือน คือ 10,000 – 20,000 บาท ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการ KTB Netbank อยู่ในระดับมาก โดยปัจจัยที่มีผลเป็นลำดับหนึ่ง ได้แก่ ภาพพจน์ที่ดีและความน่าเชื่อถือของธนาคารกรุงไทย ลำดับสอง ได้แก่ ด้านการจัดจำหน่าย คือ ความสามารถในการทำรายการได้ตลอด 24 ชั่วโมงและทุกสถานที่ที่มีระบบอินเตอร์เน็ต กลุ่มตัวอย่างใช้บริการ KTB Netbank เฉลี่ยคนละ 2 ปี ช่วงเวลาที่นิยมใช้คือ ช่วงเวลา 12:01 น. – 18:00 น. จำนวนครั้งที่ใช้เฉลี่ยคนละ 10 ครั้ง/เดือน ส่วนใหญ่ใช้บริการทางด้านการตรวจสอบยอดคงเหลือในบัญชี และการโอนเงินระหว่างบัญชีกรุงไทยภายในเขต โอนเงินระหว่างบัญชีกรุงไทยข้ามเขตและโอนเงินไปยังบัญชีต่างธนาคาร คำสำคัญ: พฤติกรรมของลูกค้า, KTB Nethbank,ปัจจัยในการเลือกใช้บริการ , ธนาคารกรุงไทยจังหวัดเชียงราย
Abstract: This study has the objective to examine factors and behavior related to the decision of customers of Krungthai Bank (Public Company Limited) in Mueang District of Chiang Rai Province to use KTB Netbank service. Relevant information was collected using questionnaire from 275 KTB customers who used banking services of general branches and 175 KTB customers who did so at branches located in department stores, providing totally 400 observations. The analysis was performed upon the results of descriptive statistics and Likert’s scale rating for importance ranking of various factors. The study on the KTB customers who used services of general branches revealed that the majority of them could be described as female, married, 33 years old on the average, with bachelor’s degree education, employed as government officer and state enterprise worker, and earning averagely 10,000 – 20,000 baht monthly income. The most important factor influencing their decision to use KTB Netbank service was found to be the good corporate image and the trustworthiness of Krungthai Bank followed by the factor of distribution since the system enables customers to make banking transactions at any time of the 24 hours and at anywhere that has internet system. Customers in this group have used KTB Netbank for two years on the average, most often during 12.01 – 18.00 p.m., with the frequency of 10 times per month on the average. Most of them used the Netbank features in terms of checking account balance, and transfer of fund from one KTB account to another KTB account within the same region or in different region, and from one KTB account to another account in other banks. On the KTB customers who used KTB service at branches located in department stores, the study found that most of them were typically female, married, 33 years old on the average, having bachelor’s degree education, employed as private company employee, and earning averagely 10,000 20,000 baht monthly income. Similarly, the most influential factor for these customers’ decision to use KTB Netbank service was found to be the good corporate image and the trustworthiness of Krungthai Bank while the next most important factor was distribution because of the 24-hour possibility to make any banking transactions and at anywhere having internet system. Most KTB customers in this group have used KTB Netbank for one year, often during 12.01 -18.00 p.m., and at the frequency of 10 times per month. The most frequently used features of KTB Netbank were those for checking the account balance, and transferring fund between one KTB account and another KTB account in the same or different region, and from one KTB account to other accounts in different banks. Keyword: Customers’ Behavior, KTB Netbank , Factors influencing, Krungthai Bank in Chiang Rai Province.
บทความ :