ระบบเผยแพร่ผลงานทางวิชาการ

หัวข้อ (THAI): ปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการซื้อประกันสะสมทรัพย์ของธนาคารกรุงเทพจำกัด(มหาชน) ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่
หัวข้อ (ENG): Factors Affecting Bangkok Bank Saving Insurance Purchasing Behavior of Consumers in Muang District Chiang Mai Province
ผู้แต่ง : กรพัชรา หมื่นราช
ประเภท : Articles
Issue Date: 20-Oct-2016
บทคัดย่อ (THAI): การศึกษานี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อ และปัจจัยที่มีผลต่อการซื้อประกันชีวิตสะสมทรัพย์ของธนาคารกรุงเทพ จำกัด (มหาชน) ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ เป็นวิจัยเชิงปริมาณ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากลูกค้าที่ซื้อประกันชีวิตสะสมทรัพย์ และได้รับการออกกรมธรรม์จากธนาคารกรุงเทพ จำกัด (มหาชน) ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ รวมทั้งสิ้น 362 ราย วิเคราะห์โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ในการแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และสถิติเชิงอนุมาน ในการวิเคราะห์ความแปรปรวน (F-test) กำหนดระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ผลการศึกษาพบว่า ลูกค้าที่ซื้อประกันชีวิตสะสมทรัพย์ ส่วนใหญ่เป็นหญิง อายุไม่เกิน30 ปี มีการศึกษาในระดับสูงสุดคือ ปริญญาตรี ประกอบอาชีพเป็นพนักงานบริษัทเอกชน รายได้รวมต่อเดือนเฉลี่ยอยู่ที่ 10,001 – 20,000 บาท มีกรมธรรม์ที่ครอบครองอยู่ในปัจจุบันทั้งหมด 1 กรมธรรม์ จำนวนเงินเบี้ยประกันอยู่ระหว่าง 10,000-20,000 บาท ระยะเวลาที่จ่ายระหว่าง 10 – 15 ปี บุคคลที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อประกันเงินออม คือ ตัวเอง แหล่งข้อมูลที่ได้รับรู้เกี่ยวกับผลิตภัณฑ์คือ พนักงานธนาคาร (ผู้เสนอขายกรมธรรม์) ปัจจัยที่มีผลต่อการซื้อกรมธรรม์ประกันแบบสะสมทรัพย์มากที่สุดคือการให้บริการ และเลือกซื้อประกันแบบเกนเฟิสต์ 245 การให้ความสำคัญต่อปัจจัยที่มีผลต่อการซื้อประกันชีวิตสะสมทรัพย์ ของธนาคารกรุงเทพ จำกัด (มหาชน) ในเขตอำเภอเชียงใหม่ ทั้ง 7 ด้านโดยใช้ใช้มาตรวัดแบบลิเคิร์ท (Likert scale) ซึ่งจะมีเกณฑ์การแบ่งระดับ ออกเป็น 5 ระดับ ได้แก่ มากที่สุด มาก ปานกลาง น้อย และน้อยที่สุด พบว่า โดยรวมกลุ่มตัวอย่างลูกค้าฯให้ความสำคัญในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้านพบว่า กลุ่มตัวอย่างลูกค้าฯ ให้ความสำคัญในระดับมากต่อปัจจัยด้านการจัดจำหน่าย เป็นลำดับแรก รองลงมาคือ ด้านพนักงานผู้ให้บริการ ด้านการสร้างและนำเสนอลักษณะทางกายภาพ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านกระบวนการให้บริการ และด้านราคา ขณะที่ปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาด ให้ความสำคัญในระดับปานกลางเท่านั้น นอกจากนี้พบว่า กลุ่มตัวอย่างลูกค้าที่มีอายุ 61 ปีขึ้นไป มีการศึกษาในระดับต่ำกว่ามัธยมศึกษาตอนปลาย ประกอบอาชีพรับจ้างทั่วไป มีแนวโน้มที่จะให้ความสำคัญในการเลือกซื้อประกันชีวิตสะสมทรัพย์ของธนาคารกรุงเทพ จำกัด (มหาชน) มากกว่าลูกค้าในกลุ่มอื่นๆ เนื่องด้วยมีความต้องการเก็บเงินออม เพื่อนำมาใช้จ่ายในอนาคต ทั้งการนำมาเป็นค่าใช้จ่ายรักษาพยาบาล และการดำรงชีวิตประจำวัน คำสำคัญ : ประกันชีวิตสะสมทรัพย์, กรมธรรม์, เกนเฟิสต์, พนักงานธนาคาร, ลูกค้า
Abstract: This study aims to study the purchasing behavior and consumers factors influencing the purchasing consumer in Muang District Chiang Mai Province of saving insurance policy of Bangkok Bank Public Company Limited in Muang District, Chiang Mai Province. This research is a Quantitative Research using questionnaires as data collecting instruments from 362 customers who purchase the saving insurance policy and acquire the insurance policies from Bangkok Bank Public Company Limited in Muang District, Chiang Mai Province. The data is analyzed using descriptive statistics to analyze frequencies, percentages, means, and using inferential statistics to analyze variance (F=Test) by determining levels of statistic significance at 0.05. As the results, it is found that most respondents are female, aged not over than 30 years with highest level of education of bachelor degree, and work as employees for private companies earning average income between 10,001-20,000 Baht. Most participants currently own 1 insurance policy with insurance premium between 10,000-20,000 Baht and duration of payment is between 10-15 years. The person who has the most influence upon purchasing saving insurance is himself/herself. The source of information where participants acquire information about the product is the bank employee (who offers for insurance policy sale). The factors influencing the purchase of saving insurance policy the most is the service, and participants mostly purchase Gain First 245 type of insurance. According to the 7 aspects of giving priority to the factors influencing the purchase of saving insurance policy of Bangkok Bank Public Company Limited in Mueang District, Chiang Mai Province, it is found that the participants give priority in high level. Once each aspect is analyzed, it is found that the participants give high level of priority on distribution channel, employee who provides service, physical creation and presentation, products, service providing processes, and prices respectively while the factor of marketing promotion is given as moderate level. Moreover, it is found that respondents who are 61 years or more have level of education lower than high school education, perform general employee occupation and tend to give priority on purchasing the saving insurance policy of Bangkok Bank Public Company Limited more than other groups of customers because they need savings in order to pay for their future expenses and to pay for medicine and daily life. Key word : saving insurance, insurance, gain 1st, bank employees, customer
บทความ :