ระบบเผยแพร่ผลงานทางวิชาการ

หัวข้อ (THAI): ผลกระทบทางเศรษฐกิจและสังคมของการบริหารจัดการแหล่งท่องเที่ยวเชียงใหม่ไนท์ซาฟารี ที่มีต่อชุมชนโดยรอบ
หัวข้อ (ENG): Economic and Social Impacts of Chiang Mai Night Safari’s Management on Surrounding Communities
ผู้แต่ง : สุพิชญา หลิมตระกูล
ประเภท : Articles
Issue Date: 24-Aug-2018
บทคัดย่อ (THAI): การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการบริหารจัดการของแหล่งท่องเที่ยวเชียงใหม่ไนท์ซาฟารี และ เพื่อศึกษาผลกระทบทางเศรษฐกิจและสังคมของการบริหารจัดการแหล่งท่องเที่ยวเชียงใหม่ไนท์ซาฟารีที่มีต่อชุมชนโดยรอบพื้นที่ตั้งแหล่งท่องเที่ยวเชียงใหม่ไนท์ซาฟารี จำนวน 4 ตำบล ได้แก่ ตำบลหนองควายและตำบลบ้านปง อำเภอหางดง จังหวัดเชียงใหม่ ตำบลแม่เหียะและตำบลสุเทพ อำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ จากการศึกษาพบว่าการบริหารจัดการของแหล่งท่องเที่ยวเชียงใหม่ไนท์ซาฟารีในช่วงปีงบประมาณ พ.ศ. 2549-2560 เป็นไปตามวัตถุประสงค์ในการก่อตั้งเชียงใหม่ไนท์ซาฟารีที่เกิดขึ้นเพื่อสนองนโยบายของรัฐบาล ที่ให้การท่องเที่ยวเป็นเครื่องมือสำคัญในการเสริมสร้างรายได้ของประเทศ และก่อให้เกิดการสร้างรายได้และการจ้างงานในจังหวัดเชียงใหม่และภูมิภาค รวมทั้งส่งเสริมการเรียนรู้และการเข้าถึงทรัพยากรธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม ในด้านผลกระทบทางเศรษฐกิจและสังคมจากการบริหารจัดการแหล่งท่องเที่ยวเชียงใหม่ไนท์ซาฟารีที่มีต่อชุมชนโดยรอบ พบว่ามีการรวมกลุ่มในนามชุมชนและทำธุรกิจร่วมกับเชียงใหม่ไนท์ซาฟารี คือวิสาหกิจชุมชน 4 ตำบลเพื่อจำหน่ายอาหารสัตว์ให้กับเชียงใหม่ไนท์ซาฟารีซึ่งในปัจจุบันมีรายได้ปีละประมาณ 5 ล้านบาท สมาชิกในชุมชุมชนได้รับการจ้างงานจากเชียงใหม่ไนท์ซาฟารีตั้งแต่เริ่มบริหารงานในปีงบประมาณ พ.ศ. 2548 เป็นต้นมา และปัจจุบันยังคงมีการจ้างงานในชุมชนอย่างต่อเนื่อง โดยมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนจากการทำงานเป็นผู้ปฏิบัติงานและกลุ่มบุคคลจ้างเหมาที่เชียงใหม่ไนท์ซาฟารี 14,000 บาท มีรายได้อื่นเฉลี่ยต่อเดือนต่ำกว่า 10,000 บาท และมีรายจ่ายเฉลี่ยต่อเดือนของครัวเรือน 20,000 บาท (ร้อยละ 65.67) และไม่ได้รับผลกระทบจากการท่องเที่ยวในช่วงนอกฤดูกาลท่องเที่ยว (Low Season) ของเชียงใหม่ไนท์ซาฟารี ผู้ประกอบการในชุมชนที่เปิดดำเนินการก่อนมีแหล่งท่องเที่ยวเชียงใหม่ไนท์ซาฟารีมีกำไรเฉลี่ยต่อเดือนเพิ่มขึ้น 9,000 บาท สำหรับส่วนผู้ประกอบการในชุมชนที่เปิดดำเนินการหลังจากมีเชียงใหม่ไนท์ซาฟารี มีกำไรเฉลี่ยต่อเดือน 12,785.71 บาท การมีแหล่งท่องเที่ยวเชียงใหม่ไนท์ซาฟารีในชุมชนทำให้ชุมชนโดยรอบพื้นที่ตั้งเชียงใหม่ไนท์ซาฟารีได้มีโอกาสเข้าไปเที่ยวชมเชียงใหม่ไนท์ซาฟารีและได้รับความรู้เกี่ยวกับทรัพยากรธรรมชาติและสัตว์ป่าอยู่ในระดับมาก เกิดการพัฒนาสิ่งอำนวยความสะดวกในชุมชนอยู่ในระดับมาก โดยชุมชนได้รับประโยชน์จากสิ่งอำนวยความสะดวกในชุมชนอยู่ในระดับปานกลาง คนในชุมชนมีส่วนร่วมในการแนะนำแหล่งท่องเที่ยวเชียงใหม่ไนท์ซาฟารีให้กับนักท่องเที่ยว และร่วมรักษาทรัพยากรธรรมชาติและสิ่งแวดล้อมในพื้นที่ของชุมชน โดยชุมชนไม่ได้รับผลกระทบจากปัญหาสิ่งแวดล้อมและปัญหาสังคมที่เกิดขึ้น คำสำคัญ : ผลกระทบทางเศรษฐกิจ ผลกระทบทางสังคม ผลกระทบต่อชุมชน การบริหารจัดการ เชียงใหม่ไนท์ซาฟารี
Abstract: This study aims to examine the management of Chiang Mai Night Safari (CNS) and analyze the economic and social impacts of the CNS’s management on four surrounding communities covering Tambon Nongkwai and Tambon Banpong in Hangdong District, Tambon Maehia and Tambon Suthep in Muang District, Chiang Mai Province. The study results showed that during 2006 to 2017, the CNS had fulfilled its objectives to support the tourism policies of the Thai Government in terms of generating national income and creating new jobs, as well as promoting knowledge about nature and the environment. According to the social and economic perspectives, the CNS management analysis revealed that four of the surrounding communities had formed community enterprises to supply animal feed to the CNS. The income from selling feed amounted to 5 million baht per year. Furthermore, people living in the surrounding communities have had opportunities to work at the CNS since it was first established in 2005. Since then, the CNS has been continue to hire local people till now. The average income of permanent workers and casual hire is 14,000 baht per month, with a further 10,000 baht generated from other activities; meanwhile monthly expenses are about 20,000 baht per month or 65.67 percent of the total monthly income. There have been little to no impacts to incomes and expenses due to high or low season of the CNS. Moreover, the results of the management analysis also revealed that communities that ran tour businesses before the establishment of the CNS had increased their income of 9,000 baht more than previously per month. On the other hand, it was found that those who started businesses after the establishment of the CNS had increased their income of 12,785.71 baht per month. Furthermore, the establishment of CNS provided an opportunity for locals in the surrounding communities to come visit and learn more about natural resources and wildlife conservation, as well as improve to high level of various facilities in their communities. The benefit of facilities development to community member was classified up to medium level. Community members were able to both participate in and promote the CNS, and thereby encourage local tourism, as well as help to support natural resources and environment conservation activities. Negative social and environmental impacts have not been observed in these communities since the establishment of CNS. Keywords : economic impact, social impact, impact on the community, management, Chiang Mai Night Safari
บทความ :