ระบบเผยแพร่ผลงานทางวิชาการ

หัวข้อ (THAI): ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อน้้ามันปาล์มของผู้บริโภคในอำเภอเมืองจังหวัดเชียงใหม่
หัวข้อ (ENG): Factors Affecting the Decision of Consumers for Purchasing Palm Oil in Mueang District Chiang Mai Province
ผู้แต่ง : ชนนิกานต์ ชัยนุรักษ์
ประเภท : Articles
Issue Date: 28-Dec-2015
บทคัดย่อ (THAI):

          การศึกษาวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยและพฤติกรรมการเลือกซื้อน้้ามันปาล์ม และความพึงพอใจของผู้บริโภคในการเลือกซื้อน้้ามันปาล์ม ในเขตอ้าเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ โดยใช้แบบสอบถามในการรวบรวมจากผู้บริโภคน้้ามันปาล์มในเขตอ้าเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ จ้านวนทั้งสิ้น 330 คน การวิเคราะห์ข้อมูลด้วยการแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าไคว์สแควร์ ผลการศึกษาพฤติกรรมการบริโภคน้้ามันปาล์มพบว่า กลุ่มตัวอย่างผู้บริโภคที่เลือกซื้อน้้ามันปาล์มในห้างสรรพสินค้า และในตลาดสด มีข้อมูลที่สอดคล้องกันคือ ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 31-40 ปี สถานภาพสมรส มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 10,000 – 20,000 บาท การเลือกซื้อน้้ามันปาล์มไม่มีร้านประจ้า ซื้อไม่เกิน 5 ลิตร ความถี่ในการซื้อ 2 – 3 ครั้งต่อเดือน มีช่วงวันและเวลาที่ไม่แน่นอน ไม่มีการเปรียบเทียบราคาของแต่ละร้านก่อนการเลือกซื้อน้้ามันปาล์ม ผู้ที่มีอิทธิพลในการตัดสินใจเลือกซื้อคือ ตนเอง เหตุผลส้าคัญที่เลือกซื้อเพราะราคาสินค้าที่เหมาะสม สื่อโฆษณาที่พบเห็นบ่อยที่สุด คือ โทรทัศน์ และมีการเลือกซื้อน้้ามันชนิดอื่นๆ ควบคู่กับการใช้น้้ามันปาล์มโดยเป็นน้้ามันถั่วเหลือง ขณะเดียวกันพบว่า กลุ่มตัวอย่างผู้บริโภคที่เลือกซื้อน้้ามันปาล์มในห้างสรรพสินค้าส่วนใหญ่มีการศึกษาในระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพข้าราชการหรือพนักงานรัฐวิสาหกิจ มีวัตถุประสงค์ในการเลือกซื้อเพื่อน้าไปประกอบอาหารในครัวเรือน ส่วนใหญ่เป็นยี่ห้อโอลีนชนิดขวด และมียอดเงินน้อยกว่า 100 บาท แต่ในด้านกลุ่มตัวอย่างผู้บริโภคที่เลือกซื้อน้้ามันปาล์มในตลาดสดพบว่า ส่วนใหญ่มีการศึกษาในระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย/ปวช. เป็นผู้ประกอบอาชีพที่เกี่ยวกับอาหาร มีวัตถุประสงค์เพื่อประกอบอาหารเพื่อจ้าหน่าย/น้าไปจ้าหน่ายต่อ เป็นยี่ห้อปาล์มทิพย์ ชนิดถุง และจ้านวนเงินที่ซื้ออยู่ที่ 201 บาทขึ้นไป ในด้านการให้ความส้าคัญต่อปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกซื้อน้้ามันปาล์ม พบว่า กลุ่มตัวอย่างผู้บริโภคน้้ามันปาล์มทั้งสองกลุ่มให้ความส้าคัญในระดับมากเท่ากัน แต่เมื่อพิจารณารายด้านพบว่า กลุ่มตัวอย่างผู้บริโภคที่เลือกซื้อน้้ามันปาล์มในห้างสรรพสินค้า ให้ความส้าคัญในระดับมากต่อปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ เป็นล้าดับแรก ขณะที่กลุ่มตัวอย่างผู้บริโภคที่เลือกซื้อน้้ามันปาล์มในตลาดสด ให้ความส้าคัญในระดับมากต่อปัจจัยด้านลักษณะทางกายภาพเป็นล้าดับแรก ความพึงพอใจหลังจากซื้อน้้ามันปาล์ม พบว่าโดยรวมกลุ่มตัวอย่างผู้บริโภคทั้งสองกลุ่ม มีความพึงพอใจอยู่ในระดับมากเท่ากัน โดยมีความพึงพอใจต่อด้านบรรจุภัณฑ์เป็นล้าดับแรก การวิเคราะห์หาความสัมพันธ์ระหว่างข้อมูลทั่วไปกับการตัดสินใจเลือกซื้อน้้ามันปาล์มที่จ้าหน่ายในห้างสรรพสินค้าและในตลาดสด พบว่า ระดับการศึกษา อาชีพและรายได้เฉลี่ยต่อเดือนที่แตกต่างกันมีผลในการเลือกซื้อน้้ามันปาล์มทั้ง 2 แห่งแตกต่างกัน

Abstract:

          The objectives of this research were to examine the consumers’ behavior and satisfactory in purchasing palm oil and to investigate factors affecting consumers’ decision in purchasing palm oil in Mueang District, Chiang Mai Province. Questionnaires were used to collect data from 330 consumers who purchased palm oil in Mueang District, Chiang Mai Province. Data analysis has been performed based on Frequency, Percentage, Mean and Chi-Square Test. Findings were summarized as follows: With regard to consumers’ behavior in purchasing Palm oil, it revealed that the consumer subjects purchasing Palm oil from the Department Stores and fresh markets were in agreement with personal characteristics. To clarify, the majority of them were female, married, aged between 31-40 years old. They had an average income of 10,000-20,000 Baht per month. They did not have regular shops in buying Palm oil. They usually bought Palm oil less than 5 litres with an average of 2-3 times per month. Buying palm oil, they did not have fixed time or did not compare the price from each shop. The influential person for making a decision was the subjects themselves. The reasons for purchasing were the appropriate price and the most frequent advertising media, TV. They also bought and used other kinds of oil which was soy bean oil along with Palm oil. Meanwhile, it indicated that most of the consumer subjects purchasing Palm oil from the Department Store held a bachelor degree and were civil servants or state enterprise employees. The purpose of buying was to use it to cook in their household. The Palm oil they mostly purchased was “Olean” in a bottle with less than 100 Baht. However, it was found that most of the consumer samples purchasing Palm oil from fresh market finished high school/vocational certificate. Their work was related with food as they cook food for selling/reselling. They purchased the brand “Palm Thip” in plastic bag with more than 201 Baht per each. According to factors affecting consumers’ decision in purchasing Palm oil, it found that both consumer samples concentrated on them in the high level. Considering in each aspect, the consumer samples who bought Palm oil in the Department Store gave first priority to product factor in the high level. While the consumer samples who bought Palm oil in fresh market gave the first priority to physical characteristic factor in the high level. Besides, in terms of consumers’ satisfaction after purchasing Palm oil, it showed that the consumer samples purchasing Palm oil from the Department Stores and fresh markets were both generally satisfied with the Palm oil in the high level and were both satisfied with packaging factor in the first place. Finally, considered between personal characteristics and decision making in purchasing Palm oil from the Department Store or from fresh market, it implied that the difference of education level, occupation and average income per month affected the decision in purchasing Palm oil from the Department Store or from fresh market differently.

บทความ :